fredag den 18. august 2017

Brunrød - Redish brown - mix of colors


Mit krap farvebad var blevet brugt i flere omgange og jeg vidste godt det var ved at være slut med farvekraften. Alligevel kom jeg 2 bundter ubejdset uld i og lod det stå koldt en 4 dage. Herefter varmede jeg det op en times tid ved 60 grader.

Resultatet var en bleg rød, som jeg har en hel del af i forvejen på lager. Derfor finthakkede jeg 12 grønne valnødder, skaller og indhold, og varmede badet op igen. Nu fik jeg en brunrød farve, som er meget smuk, synes jeg :-)

Rødbrun krap/valnød
Før og efter valnød
English:
I had a rather pale redish color on 2 unmordanted skeins. The color came from a rather exhausted madder vat. I left the skeins in the cold vat for about four days and heated it up to 60 degrees. I didn't like the result, a pale red - most likely because I have several other pale reds in my storage.

I chopped up 12 green walnuts and repeated the heating procedure. And now I had 2 skeins of warm brownish red. Much better ! :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar